Akupunktio lyhyesti

Akupunktio on tehokas tapa rentouttaa, ei vain lihaksia vaan myös henkisesti. Yleinen sivuvaikutus on unettava olo pian hoidon jälkeen. Jos koet itsesi stressaantuneeksi tai nukut huonosti, akupunktio tai rentouttava hieronta voi olla sinulle hyvä vaihtoehto kohti parempaa hyvinvointia.

Hoitomenetelmä on peräisin perinteisestä kiinalaisesta lääketieteestä ja on nykyään suosittu hoitomuoto myös länsimaissa. Menetelmä perustuu kehon erityisiin akupisteisiin ja niiden stimulointiin ohuiden neulojen avulla, mikä tutkimusten mukaan vaikuttaa esimerkiksi kehon omien hormonien, kuten adenosiinin ja serotoniinin, tasoihin verenkierrossa. Monet käyttävät akupunktiota kivunlievitykseen, ja sen hyödyt ovat tunnistettuja monenlaisten vaivojen hoidossa.

• Piriformissyndrooma eli syvän pakaralihaksen ärsytystila
  • Bruksismi eli hampaiden narskuttelu tai pureminen
  • Tulehtunut tai erittäin ärtynyt lihaksisto
  • Kipu, kun trauma estää manuaalisen hoidon, esim. murtumat
  • Jännitysniska
  • Stressi ja unettomuus

Akupunktion hyödyt ahdistuksen, masennuksen ja verenpaineen hoidossa ovat saaneet huomiota viimeaikaisissa tutkimuksissa. Vaikka hoidon mekanismit eivät ole täysin selvillä, sen on osoitettu vaikuttavan positiivisesti näihin tiloihin:

• Ahdistus: menetelmä auttaa vähentämään ahdistuneisuutta. Sen uskotaan vaikuttavan kehon stressireaktioihin ja autonominen hermosto, joka säätelee rentoutumista ja rauhoittumista.
  • Masennus: menetelmän on todettu olevan hyödyllinen masennuksen hoidossa, vaikuttamalla positiivisesti mielialaan ja vähentämällä masennuksen oireita.
  • Verenpaine: menetelmän on osoitettu auttavan verenpaineen hallinnassa, mahdollisesti rentouttavan vaikutuksen ja hermoston toiminnan tasapainottamisen kautta.

Akupunktio voidaan nähdä täydentävänä hoitona muiden lääketieteellisten menetelmien rinnalla ja se voi olla tärkeä osa kokonaisvaltaista hoitoa.

Akupisteet, akupainanta ja akupunktiomenetelmä ovat alkujaan tärkeä osa perinteistä kiinalaista lääketiedettä. Nykyään akupunktiota käyttää myös länsimaissa siihen kouluttautuneet lääkärit, fysioterapeutit ja muut hoitajat. Koulutus voi olla nimeltään esimerkiksi ‘länsimaisen akupunktion perusteet’, mutta yleissivistyksen vuoksi käydään pikaisesti läpi kiinalaista teoriaa ja uskomuksia meridiaaneista ja jin-jang tasapainosta. Näille ei löydy vastineita anatomiasta ja fysiologiasta. Qi, elämänvoima, on myös enemmänkin filosofinen kuin fysiologinen käsitys ihmisen hyvinvoinnista.

Nykyaikainen tieteellinen tutkimus keskittyy siihen miten keho mitattavasti reagoi neulahoitoon; esim. adenosiinin ja serotoniinin, kehon itse tuottamien hormonien, muutokset verenkierrossa. Koehenkilöiden raportoima kipua lievittävä vaikutus on joka tapauksessa merkittävä. Kaikkea menetelmän toimintamekanismista ei ole vielä ymmärretty, mutta kokenut akupunktiohoitaja osaa arvioida tilanteet joissa asiakas todennäköisesti hyötyy hoidosta.