Alaraaja erikoisfysioterapia

Alaraaja erikoisfysioterapiassa selvitetään, mitkä tekijät jalan rakenteissa ja toiminnassa aiheuttavat oireita alaraajoihin tai muualle kehoon. Analyysissä käytetään tarvittaessa lihastasapainon kartoituksen (nivelliikkuvuudet, voimapuolierot, liikehallinta) lisäksi kävelyn- ja/tai juoksun videointia, jonka avulla saadaan tietoa ongelmia aiheuttavista liikemalleista.

Analyysin perusteella suunnitellaan tarvittavat hoidot oireen lievittymiseksi (kuten esim. manuaalinen terapia, akupunktio, Shockwave, LPG). Lisäksi pyritään korjaamaan kuormittavat liikemallit/tavat liikkumisessa, esim. kehittämällä jalkaterän ja koko liikeketjun toimintaa, muuttamalla/korjaamalla kävely-/juoksutekniikkaa, tai parantamalla lihastasapainoa erilaisilla vahvistavilla, liikkuvuutta ja liikekontrollia kehittävillä harjoitteilla. Lisäksi tarvittaessa apuna voidaan käyttää FootBalance pohjallisia.

Fysiokouta – Fysioterapia Rovaniemi Urheilufysioterapia

Alaraaja-analyysi sopii huippu-urheilijasta työikäiseen, lapsesta ikääntyneeseen

Tyypillisä rasitusvaivoja alaraajoissa ovat lonkan ulkosyrjäkivut (limapussituehdus), selkäperäiset oireet, polven ulko- tai sisäsyrjän kivut, säären sisäosan kivut (penikkatauti), polviumpion kivut, sekä kantakalvon tulehdus (luupiikki/plantaari faskiitti). Alaraajojen rasitusvammojen hoidossa voi olla tarpeen myös puuttua oireilevan kudosalueen kuormituksen vähentämiseen ja kivunhoitoon erilaisten fysioterapiamenetelmien avulla.

On ymmärrettävä, että jos oireilun taustalla olevaa toimintaa ei kuitenkaan muuteta pysyvämmin kohti optimaalista liikkumista, niin hoitovaikutus on hyvin lyhytaikainen ja riskinä on oireiden uusiutuminen. Alaraajojen virheellinen ja epätasainen kuormitus voi näkyä jalkapohjien ihossa erilaisina oireina, kuten punoituksena, hiertyminä, rakkuloina sekä känsinä ja kovettumina. Känsiä ja kovettumia voidaan hoitaa mekaanisesti jalkaterapeutin vastaanotolla. Jotta iho-ongelmat eivät kuitenkaan uusiutuisi, jalkapohjien kuormitus pitäisi saada optimoitua.

Vastaanotolle kannattaa tulla, jos alaraajojen ongelmat mietityttävät tai haittaavat arkea tai liikkumista/urheilua. Vastaanotolle olisi hyvä tulla hyvissä ajoin ennen kuin oireet ja/tai kivut pääsevät pahenemaan ja pitkittymään sekä haittaavat arkea ja liikkumista.

Ongelmana hitaasti syntyvät rasitukset

Alaraajoissa ongelmat usein ovat rasitusperäisiä, jotka syntyvät hitaasti ja pitkäaikaisen kuormituksen seurauksena, joka ylittää alaraajojen kudosten sietokyvyn. Usein rasitusvaivojen taustalla on epäedullinen suoritustekniikka tai tapa käyttää kehoa liikkuessa, joka lisää kuormitusta tiettyihin kehon osiin epätasaisesti. Puutteellinen suoritustekniikka tai kuormittava liikemalli saattaa ajan saatossa aiheuttaa nivelkulumia, lihasepätasapainoa sekä lisätä loukkaantumisriskiä. Tällöin puhutaan toiminnallisista tekijöistä oireiden aiheuttajana, johon voidaan vaikuttaa lihasten epätasapainoa parantamalla. Rakenteelliset syyt voivat johtaa myös ylikuormitus tiloihin alaraajoissa, joihin vaikutetaan ulkopuolisella tuennalla eli pohjallisilla.

Alaraajojen rasitusvammojen hoidossa voi olla tarpeen myös puuttua oireilevan kudosalueen kuormituksen vähentämiseen ja kivunhoitoon erilaisten fysioterapiamenetelmien avulla. Kipua voidaan hoitaa erilaisin fysikaalisten hoitojen, kuten akupuktion, shockwave-paineaaltolaitteen avulla. Manuaalisen terapian menetelmät, kuten lihaskalvojen käsittely, hieronta ja nivelten ja manuaalinen mobilisointi ovat tarpeellisia kivun hoitamiseksi sekä nivelten toiminnan palauttamiseksi.

Tekijänä erikoistunut alaraajafysioterapeutti

Alaraajafysioterapia on fysioterapiaa, joka on keskittynyt ja erikoistunut erityisesti alaraajaongelmien ja -kipujen tutkimiseen ja hoitoon. Alaraajakivut ovat yleisiä. Alaraajafysioterapeutin vastaanotolle voi tulla myös ilman lähetettä.

Alaraajafysioterapeutti on koulutukseltaan fysioterapeutti, joka on lisäkoulutuksilla syventänyt omaa tietotaitoa alaraajaongelmista ja niiden hoidosta. Alaraajafysioterapiassa käy kaikenlaisia asiakkaita huippu-urheilijasta työläiseen, lapsesta ikääntyneeseen. Tyypillisimpiä syitä alaraajafysioterapeutin vastaanotolle ovat kaikki nilkan, jalkaterän, polven ja lonkan alueen ongelmat ja kiputilat. Myös lanneselän kipu voi olla peräisin alaraajaongelmista. Usein alaraajavaivat ovat toiminnallisia, johtuen esimerkiksi lihasepätasapainosta tai liikerajoituksista.

Vastaanotolle kannattaa tulla, jos kyseisten alueiden ongelmat mietityttävät tai haittaavat arkea tai liikkumista/urheilua. Vastaanotolle olisi hyvä tulla hyvissä ajoin ennen kuin oireet ja/tai kivut pääsevät pahenemaan ja pitkittymään sekä haittaavat arkea ja liikkumista.

Jos nämä edellä mainitut asiat kuulostavat tutuilta, niin otahan yhteyttä ja aletaan yhdessä etsimään ratkaisuja ongelman selättämiseksi. Alaraajakivut ovat yleisiä. Alaraajafysioterapeutin vastaanotolle voi tulla myös ilman lähetettä.

Kun tulet alaraaja-analyysiin, niin huomioi vaatetuksessa lyhytlahkeiset joustavat housut sekä mahdolliset vanhat pohjalliset ja kengät mukana.