Alaraaja-analyysi

Tiesitkö, että usein alaselän vaivat saattavat johtua ongelmista alaraajoista esim. nilkan virheasennoista, tai alaraajan lihasten epätasapainosta sekä nilkka- , polvi- ja lonkkanivelten liikerajoituksista? Myös polviongelmat voivat johtua ongelmista lonkan tai nilkan alueelta.

Alaraaja-analyysissä selvitetään, mitkä tekijät liikkumisessa aiheuttavat oireita alaraajoihin (tai mahdollisesti muualle kehoon). Analyysissä käytetään apuna kävelyn ja juoksun videointia, jonka avulla saamme tietoa ongelmia aiheuttavista liikemalleista.

Haastattelun, videoinnin ja käsin tutkimisen perusteella suunnitellaan tarvittavat hoidot kivun lieventämiseksi (manuaaliset hoidot, kinesioteippaus, akupunktio jne.). Lisäksi pyritään korjaamaan kuormittavat tavat liikkumisessa, esim. parantamalla jalkaterän toimintaa, muuttamalla kävely- ja juoksutekniikkaa, tai korjaamalla lihasten epätasapainoa erilaisilla vahvistavilla ja venyttävillä harjoitteilla, sekä liikekontrolliharjoittelulla. Apuna voidaan myös käyttää yksilöllisesti muotoiltuja FootBalance pohjallisia.

Kun tulet alaraaja-analyysiin, niin huomioi vaatetuksessa että sinulla on lyhytlahkeiset housut sekä mahdolliset vanhat pohjalliset ja kengät mukana. Lisäksi kannattaa ottaa mukaan vanhat aikaisemmat lausunnot ja sairauskertomukset.

Haastattelun, videoinnin ja käsin tutkimisen perusteella suunnitellaan tarvittavat hoidot kivun lieventämiseksi (manuaaliset hoidot, kinesioteippaus, akupunktio jne.). Lisäksi pyritään korjaamaan kuormittavat tavat liikkumisessa, esim. parantamalla jalkaterän toimintaa, muuttamalla kävely- ja juoksutekniikkaa, tai korjaamalla lihasten epätasapainoa erilaisilla vahvistavilla ja venyttävillä harjoitteilla, sekä liikekontrolliharjoittelulla. Apuna voidaan myös käyttää yksilöllisesti muotoiltuja Footbalance pohjallisia.

Alaraajoissa ongelmat usein ovat rasitusperäisiä, jotka syntyvät hitaasti ja pitkäaikaisen kuormituksen seurauksena, joka ylittää alaraajojen kudosten sietokyvyn. Usein rasitusvaivojen taustalla on epäedullinen suoritustekniikka tai tapa käyttää kehoa liikkuessa, joka lisää kuormitusta tiettyihin kehon osiin epätasaisesti. Puutteellinen suoritustekniikka tai kuormittava liikemalli saattaa ajan saatossa aiheuttaa nivelkulumia, lihasepätasapainoa sekä lisätä loukkaantumisriskiä. Tällöin puhutaan toiminnallisista tekijöistä oireiden aiheuttajana, johon voidaan vaikuttaa lihasten epätasapainoa parantamalla. Rakenteelliset syyt voivat johtaa myös ylikuormitus tiloihin alaraajoissa, joihin vaikutetaan ulkopuolisella tuennalla eli pohjallisilla.

Tyypillisä rasitusvaivoja alaraajoissa ovat lonkan ulkosyrjäkivut (limapussituehdus), selkäperäiset oireet, polven ulko- tai sisäsyrjän kivut, säären sisäosan kivut(penikkatauti), polviumpion kivut, sekä kantakalvon tulehdus (luupiikki/plantaari faskiitti).

Alaraajojen rasitusvammojen hoidossa voi olla tarpeen myös puuttua oireilevan kudosalueen kuormituksen vähentämiseen  ja kivunhoitoon erilaisten fysioterapiamenetelmien avulla. Kipua voidaan hoitaa erilaisin fysikaalisten hoitojen, kuten akupuktion, shockwave-paineaaltolaitteen avulla. Manuaalisen terapian menetelmät, kuten lihaskalvojen käsittely, hieronta ja nivelten ja manuaalinen mobilisointi ovat tarpeellisia kivun hoitamiseksi sekä nivelten toiminnan palauttamiseksi. On ymmärrettävä, että jos oireilun taustalla olevaa toimintaa ei kuitenkaan muuteta pysyvämmin kohti optimaalista liikkumista, niin hoitovaikutus on hyvin lyhytaikainen ja riskinä on oireiden uusiutuminen.

Alaraajojen virheellinen ja epätasainen kuormitus voi näkyä jalkapohjien ihossa erilaisina oireina, kuten punoituksena, hiertyminä, rakkuloina sekä känsinä ja kovettumina. Känsiä ja kovettumia voidaan hoitaa mekaanisesti jalkaterapeutin vastaanotolla. Jotta iho-ongelmat eivät kuitenkaan uusiutuisi, jalkapohjien kuormitus pitäisi saada optimoitua. Jos nämä edellä mainitut asiat kuulostavat tutuilta, niin otahan yhteyttä ja aletaan yhdessä etsimään ratkaisuja ongelman selättämiseksi.