Suoravastaanotto

Moni vaivan kohdalla kannattaa tulla ensin fysioterapeutin vastaanotolle ilman lääkärin lähetettä. Esim. kivut selän, niskan tai raajojen alueella voivat voimakkaasti häiritä liikkumista ja rajoittaa toimintakykyä.

Fysioterapiassa sinut tutkitaan huolellisesti ja tämän jälkeen määritellään, minkälaisesta toiminnallisesta häiriöstä on kyse. Fysioterapeuttinen yhteenveto ja kuntoutussuunnitelma ohjaavat hoitoa. Fysioterapeutin suoravastaanotto sisältää täsmäharjoitteiden ja liikkeiden lisäksi myös tarvittavan muun terapian, kuten manuaalisen terapian tai akupunktion. Mikäli tutkmisen aikana paljastuu, että kyse on muusta kuin toiminnallisesta häiriöstä, tai tilanne vaatii jatkoselvitystä, sinut ohjataan lääkärin vastaanotolle.

Näissä akuuteissa vaivoissa kannattaa tulla fysioterapeutin vastaanotolle

• Niskakipu
  • Selkäkivut
  • Kivut jaloissa ja käsissä
  • Päänsärky tai huimaus
  • Urheiluvammat

Lääkärin vastaanottoa suosittelemme

• Jos on epäily murtumista
  • Korkea kuume, infektiot
  • Vakavat tapaturmat
  • Erittäin kova, äkillinen päänsärky tai huimaus
  • Virtsanpidätysongelmat ja ulosteen karkailu

Suoravastaanotto koulutuksesta:

• Fysioterapeutin suoravastaanotto on akuuttivastaanottotoimintaa, jossa tuki- ja liikuntaoireinen asiakas hakeutuu fysioterapeutin tutkimukseen ja ohjaukseen ilman lääkärin lähetettä.
  • Suoravastaanottokoulutuksen laajuus on 15 opintopistettä ja se koostuu seuraavista opinnoista:
    • Tuki- ja liikuntaelinpotilaan kliininen fysioterapia- ja ohjausosaaminen 7 op
    • Tuki- ja liikuntaelinpotilaan erotusdiagnostiikka 5 op
    • Kehittämistyö 3 op
  • Pääkouluttajat :
    • Markku Paatelma, Tft,Ft, OMT-kouluttaja
    • Jouko Heiskanen, LL, Ft, Fysioterapian lehtori
  • Suoravastaanotto koulutuksen tarkoitus on lisätä fysioterapeuttien ammattitaitoa TULES- vaivojen diagnostisoimisessa  ja harjotteiden ohjaamisessa. Koulutus antaa fysioterapeuttisen tutkimisen ja ohjauksen lisäksi valmiuksia lääkehoidon ja sairaslomatarpeen arviointiin. Koulutuksen käytyään fysioterapeutti voi tiedottaa osaamisestaan ja markkinoida suoravastaanottovalmiuttaan sekä asiakaskunnalleen että yhteistyötahoille ja tehdä yhteistyötä suoravastaanottotoiminnan toteuttamisessa toimi-alueellaan.
  • Tutkimisen ja vaivojen erottelun lisäksi suoravastaanottokoulutuksessa painottuu harjoitteiden ohjaus ja terapian toteuttaminen huomioiden akuuttivaiheen lisäksi jo kroonistuneet vaivat.