Lymfaterapia eli turvotushoito on ensisijaisesti tarkoitettu asiakkaille, joilla on akuutti tai krooninen turvotusongelma. Myös asiakkaat, jotka kaipaavat rentoutusta, apua erilaisiin kipu-, väsymys- ja stressioireisiin hyötyvät lymfaterapiasta.

Manuaalisella lymfaterapialla aktivoidaan imunesteen kiertoa. Terapia tapahtuu kevyellä, käsin tehtävällä paineella, koska tällä voidaan tehokkaasti vaikuttaa heti ihon alla sijaitseviin lymfaattisiin tiehyisiin. Syvemmällä olevia lymfarunkoja voidaan aktivoida eri hengitystekniikoiden avulla. Lymfaattinen järjestelmä on tärkeä osa elimistön puolustuskykyä ja se myös ylläpitää nestetasapainoa sekä osallistuu rasvojen ja vitamiinien imeytymiseen.

Vaikka lymfahoitoa käytetään enimmäkseen turvotustilanteissa, manuaalista lymfaterapiaa voidaan myös yhdistää osaksi fysioterapiaa, tai käyttää tehokkaasti pelkkään rentoutumiseen ja palautumiseen

Lymfaterapia sopii lähtökohtaisesti kaikille, jotka kärsivät turvotuksesta

On olemassa kuitenkin terveystekijöitä, jotka voivat estää lymfaterapian tekemisen, tai rajoittaa sen soveltuvuutta.

Manuaalista lymfaterapiaa ei voi tehdä mikäli sinulla on:

• Aktiivinen syöpä
  • Munuaistauti
  • Vakavat sydäntauti
  • Tulehdustilanne, flunssa, kuume
  • Aivohalvaus akuutissa vaiheessa
  • Aktiivinen huuli- ja genitaaliherpes, vyöruusu
  • Mahahaava
  • Akuutti astma
  • Lihashypotonia

Lymfaterapian soveltuvuutta on harkittava tarkkaan seuraavissa tilanteissa:

• Hypertyreoosi
  • Teet rintaruokintaa
  • Esipuberteetti
  • Akuutti verisuonitulehdus
  • Raskaus 27. viikkoon asti
  • 6 viikkoa synnytyksen jälkeen
  • 1. ja 2. kuukautisten päivä
  • Adneksiitti
  • Tulehtuneet ihohaavat, avohaavat
  • Spastinen ummetus, ruoansulatusjärjestelmän taudit, epäselvät mahakivut

Mikäli sinulla on useita perusterveyttä heikentäviä sairauksia tai muita ongelmia, pyydämme myös lääkäriä arvioimaan lymfaterapian soveltuvuutta sinulle.

Manuaalisesta lymfaterapiasta voidaan saada apua mm.

• Leikkauksen tai vamman jälkeen esiintyvään turvotukseen
  • Krooniseen väsymykseen, unettomuuteen ja stressiin
  • Migreeniin
  • Erilaisiin ihottumiin
  • Immuunijärjestelmän heikkoon toimintaan
  • Krooniseen astmaan
  • Reumatologisia ongelmiin
  • Tinnitukseen
  • Lihaskipuun, fibromyalgiaan
  • Krooniseen poskiontelotulehdukseen, krooniseen nuhaan
  • Diabetekseen, diabeettiseen jalkahaavaan

Terapia tapahtuu kevyellä, rytmisellä käsin tehtävällä paineella. Tällä voidaan tehokkaasti vaikuttaa ihon alla sijaitseviin lymfaattisiin tiehyisiin. Syvemmällä olevia lymfarunkoja voidaan aktivoittaa hengitysharjoitusten avulla. Hoito tuntuu mukavalta ja on täysin kivuton.

Lymfaterapian vaikutus kasvaa kun sitä tehdään pitkäaikaisesti ja säännöllisesti, erityisesti jos kyse on turvotuksesta tai muusta kroonisesta vaivasta. Tarpeen mukaan lymfaterapiaan kuuluu kompressiotuotteiden neuvonta.

Turvotustilat ja lymfedeema monesti jätetään hoitamatta, tietämättä sitä, että pitkällä aikajanalla voi asiasta kehittyä hyvin vakavia terveysongelmia. Lymfaterapiaan voi hakeutua vaikka ei lääkäri ole erikseen maininnut tai määrännyt sitä. Lymfaterapeutti osaa asiakkaan ohjata lääkärille, jos se on tarpeen.

Sen lisäksi, että lymfaterapialla helpotetaan turvotuksia, lymfaterapia on myös hyvä tapa nopeuttaa palautumista ja ylläpitää yleistä hyvinvointia. Lymfaattinen järjestelmä osallistuu monenlaisiin elintärkeisiin kehon prosesseihin. Se on tärkeä osa elimistön puolustuskykyä ja se myös ylläpitää nestetasapainoa sekä osallistuu rasvojen ja vitamiinien imeytymiseen.

Kouta Fysiokeskuksesta löytyy kokemusta ja eri hoitokeinoja turvotuksen hoitoon. Manuaalisen lymfaterapian lisäksi voidaan hyödyntää LPG alipainehoitoa ja Pneuven painehoitoa. Myös erikois kinesioteippaustekniikat ja X-Cryo huippukylmä laite soveltuvat turvotus hoitoon.

Lymfaterapiaan liittyy kuitenkin useampia kontraindikaatiota. Siksi tarjoamme ilmaisen lymfaterapia konsultaation, jossa arvioidaan hoidon soveltuvuus sinulle sekä luodaan henkilökohtaista hoitosuunnitelmaa. Lymfaterapian osahoito kestää noin 1–1,5 tuntia, puolihoito noin 2-2,5 tuntia ja koko kehon hoitoon yhdellä kertaa varataan noin 3,5 tuntia.

Tekijät

Jana Kamisova