Olkapään kuntoutus

Kaikilla fysioterapeuteillamme on olkapään kuntoutuksesta vuosien kokemus. Olkapää on monimutkainen nivel, jonka täytyy liikkua laajalla liikeradalla, sekä samalla pysyä jämäkästi paikallaan. Olkaluu on kookas luu ja se on kiinni pienessä nivelkuopassa lapaluussa. Olkanivelen toiminnasta vastaavat pääasiassa lihakset ja jänteet, jotka muodostavat olkapään kiertäjäkalvosimen. Tällöin ongelma yhdessäkin lihaksessa, voi aiheuttaa monenlaisia vaivoja ja ongelmia koko olkapäässä.

Kivuliaan olkapään syitä voivat olla mm.

• Olkapään ahtautuminen (josta voi seurata jänteen ärsytystila)
  • Eteenpäin kyyristynyt asento (jonka seuraksena olkapään liike voi rajoittua)
  • Kaularangan ongelmat (joista voi seurata säteilykipua olkapäähän)
  • Lihaskalvokireydet (jotka vääristävät voimantuottoa)
  • Solisluu-nivelten ärsytystila
  • Jäätynyt olkapää
  • Lihaskontrollin puute (jolloin olkanivelen liike muuttuu epäoptimaaliseksi)
  • Jänteiden kalkkeumat
  • Olkapään sijoiltaan meno (tai osittainen sijoiltaan meno)
  • Urheilusta aiheutuneet rasitusvammat
  • Hermojen pinnetilat

Tullessasi fysioterapiaan, teemme tarkan tutkimuksen tilanteestasi ja muodostamme fysioterapeuttisen diagnoosin. Laadimme yhdessä yksilöllinen hoitosuunnitelman, sillä myös olkapäävaivat ovat yksilöllisiä. Tarvittaessa kipua ja oireita voidaan hoitaa erilaisin manuaalisin ja fysikaalisin menetelmin, tai akupunktion avulla, joka on tehokas vaihtoehto etenkin silloin kun olkapää on akuutisti ärtynyt.

Laadimme sinulle yksilöllisen harjoitusohjelman olkapäävaivasi parantumiseksi, sillä harjoittelu on tärkeä osa olkapään hoitoa ja huoltoa.